Öppet brev ang. Råstasjön

DebattMiljöSolna

Öppet brev till Susanne Nordling, Miljöpartiet och Arne Öberg, Socialdemokraterna, med anledning av kommunfullmäktige 16/6 ärende 6 (Detaljplan för del av Arenastaden – Råstasjön).
Både Miljöpartiet och Socialdemokraterna har uttalat sig positivt i frågan om naturreservat runt Råstasjön. Både Miljöpartiet och Socialdemokraterna har tydligt kommunicerat Råstasjön som en viktig politisk fråga, kanske den viktigaste under denna mandatperiod. Miljöpartiets inställning har tydligt varit att utreda ett naturreservat först, innan byggnation kan ske. Socialdemokraterna har varit mer oklara i sin tågordning.

Det nu liggande detaljplaneförslaget har omarbetats omfattande igenom detaljplaneprocessen, exempelvis har hela västra delen av området utgått och antalet lägenheter minskats från 1800 till ca 6-700. Detta har gjorts för att så långt som möjligt anpassa sig till de naturvärden som konstaterats vid naturvärderingar som gjorts.

För att säkerställa naturvärdena i området runt Råstasjön, har Alliansen gemensamt lagt ett konkret alternativ till utredningsområde och tänkt ungefärlig framtida utsträckning av ett naturreservat. (bilaga 1). Även Vänsterpartiet och Nätverket Rädda Råstasjön har lagt liknande förslag med något annorlunda gränsdragning. Då frågan behandlades i Stadsbyggnadsnämnden den 21/6 deltog inte något av oppositionspartierna i beslutet om att lyfta frågan om naturreservat till kommunstyrelsen, trots att de alla tre tidigare uttalat sig positivt. Man kom inte heller med egna alternativ till den karta med förslag till utredningsområde som bilades beslutet. På kommunstyrelsen den 2/6 togs beslut om att formellt ge stadsledningsförvaltningen ett uppdrag att utreda naturreservat runt Råstasjön. Vid det mötet lämnade även Vänsterpartiet in sin karta. Fortsatt utredning av naturreservat kommer alltså att ske parallellt med byggplanerna inom den föreslagna detaljplanens område.

Inför kommunfullmäktiges beslut i ärendet på måndag vill vi i Alliansen få ett tydligt besked från alla oppositionspartier. Vilken plan har man för området runt Råstasjön?  Hur vill man att gränserna för ett framtida naturreservat ser ut? Vad händer med området efter valet ifall majoriteten då ser annorlunda ut än nu?

Det känns rimligt att alla partier tydligt kommunicerar sin ståndpunkt inför valet så att det blir tydligt för väljarna vilka alternativen är. Vi förväntar oss svar i form av grovhuggna men tydliga  kartor på samma vis som Alliansen, Vänsterpartiet och Nätverket Rädda Råstasjön redovisat.

– Vilka områden anser Miljöpartiet respektive Socialdemokraterna bör ingå i utredningsområdet för naturreservat?

– Vilka områden kan man fortfarande tänka sig att bebygga om fortsatt planering visar att det är lämpligt att göra så?

– Om det i en framtida koalition finns behov av att kompromissa med vilka områden som bebyggs, vilka anser ni er inte kunna dagtinga med som obebyggda?

– Hur ser er tänkta tidsplan för införande av naturreservat och byggnationer utanför beslutat naturreservat ut?

För Alliansen i Solna
Magnus Persson (c)